Satu drama yang penuh dengan mesej dan menghayat hatiii...TENGOK JANGAN TAK TENGOK

video

SINOPSIS
Drama Soffiya mengisahkan seorang gadis lincah dan periang yang tinggal di sebuah kampung bersama bapanya, Sulaiman seorang doktor dan ibunya, Aishah, yang sering menghadapi masalah kesihatan. Selepas satu kejadian hitam, rutin kehidupan Soffiya mula berubah termasuklah sikapnya yang lebih suka menyendiri dan sering kelihatan murung. Pada masa itu tak da sapa yang percayakan Soffiya....jadi pada siapa dia nak luahkan dan ceritakan apa yang berlaku. dia hanya mampu menceritakan pada ibunya yang sudah tidak terdaya.Nasib buruk terus mengikuti Soffiya ke mana sahaja dia pergi hinggalah dirinya meringkuk di dalam penjara.
Soffiya baru mula mengenal erti cinta, rasa percaya pada orang lain dan ada tempat untuk meluahkan apa yang dia rasa,namun dia terpaksa merelakan pemergian kekasihnya ke luar negara. Kemudian, Soffiya berkahwin dengan seorang jutawan yang penyayang. Ketabahan Soffiya diuji sekali lagi apabila cinta pertamanya merupakan anak tirinya sendiri.
Jadi kepada bakal kaunselor mahupun kaunselor, dalam banyak-banyak watak dalam drama nii, kita nak jadi watak mana satu...fikir-fikirkan....
Kepada sesiapa yang belum pernah melihat drama ini sila layari WWW.TV3.COM.MY

Untuk Renungan Kaunselor dan Bakal Kaunselor...........

 

Berdasarkan petikan berita diatas, cuba kita fikirkan adakah tugas kita untuk mengesan pelajar-pelajar yang menghadapi masalah disekolah ?.....jawapannya ada pada diri masing-masing. Tetapi apa yang penting untuk kita fikir sekarang adalah kesan daripada peristiwa yang terjadi kepada pelajar semasa zaman persekolahanya.  Jika kita tidak leraikan dengan sebaiknya, kadang-kala memberi kesan yang buruk pada masa hadapan....jadi marilah sama-sama kita fikirkan agar tidak ada anak didik kita melakukan perkara yang sama atau perkara yang lebih terukk....renung-renungkan wahai kaunselor mahupun bakal Kaunselor...

masalah, stress dan cara atasi

Bila waktu meniti usia,dari sehari ke sehari,semakin banyak dugaan yang terpaksa kita hadapi. Lepas satu masalah, satu masalah lain lagi yang datang dan menghimpit jiwa . Itu baru sentuh berkaitan masalah, macam mana pulak dengan impian yang kita ingin kejar, bebanan yang banyak terpaksa kita tanggung......semuanya  menghimpit diri kita. Stress, stress, stress................. Kadang-kadang kita rasa seolah-olah tak tertanggung oleh kita. Tapi bila kita fikir balik sejenak, semua masalah ada jalan untuk kita selesaikan. Bak kata pepatah “dimana ada kemahuan, disitu ada jalan”. Cumanya beza antara kita semua adalah bagaimana penerimaan kita terhadap masalah tersebut dan macam mana kita nak atasi masalah tersebut. Mungkin bagi sesetengah orang masalah yang diterima itu adalah sangat besar dan dashat untuk dirinya hadapi..tapi dalam situasi dan masalah yang sama juga,mungkin bagi sesetengah orang merasakan bahawa masalah itu tidaklah terlalu serius. Berdasarkan kenyataan  itu, saya dapat simpulkan bahawa tahap masalah seseorang itu juga bergantung kepada bagaimana seseorang itu mengadaptasi masalah tersebut ke dalam dirinya. Saya juga tak menafikan bahawa mungkin faktor persekitaran yang kadang-kadang menyebabkan seseorang berkeadaan sebegitu.
          Masalah-masalah itulah jika dibiarkan tidak diatasi dengan sebaiknya, lama-kelamaan akan menyebabkan seseorang stress.. dan bertambah stress.bila individu dalam keadaan seperti itu, ini akan memberi kesan kepada dirinya dan tidak mustahil juga memberi kesan kepada orang sekelilingnya. oleh itu , jika antara kita sekarang sedang mengalami stress, uruskanlah stress dengan sebaik mungkin. Ingatlah orang tersayang...hehehe...
Berdasarkan pembacaan saya sebelum2 niii...saya dapati beberapa cara untuk tangani kita punya stress.  
LANGKAH PERTAMA                [ Elak stres yang tidak perlu ]   

Tidak semua tekanan boleh dielakkan, dan apatah lagi tekanan yang memerlukan untuk diselesaikan.

(a) Belajar untuk berkata ‘tidak’- Ketahui batas anda. Samada berkaitan dengan peribadi ataupun kerjaya anda, elakkan dariapda menerima tanggungjawab tambahan kerana mengambil lebih daripada kemampuan akan membuatkan anda lebih terekan.

(b) Elakkan individu yang memberi tekanan- Sekiranya seseorang itu secara berterusan menyebabkan tekanan dalam kehidupan anda dan anda tidak dapat mengelak daripadanya, maka hadkan masa yang anda luangkan bersamanya dan akhirilah hubungan anda dengannya.

(c) Kawal Persekitaran Anda- Sekiranya berita di televisyen petang itu membuatkan anda risau, tutupkan sahaja ia. Sekiranya kesesakan lalulintas memberikan tekanan kepada anda, bawalah bekalan makanan kegemaran anda bersama. Sekiranya anda tidak suka membeli belah dalam kesesakan, anda mempunyai pilihan untuk online shopping.

(d) Elakkan perbincangan panas – Sekiranya anda mudah naik marah terhadap isu berkaitan politik atau agama, hentikan sahaja perbincangan mengenainya. Sekiranya juga isu tersebut tercetus kembali bersama dengan orang yang sama, berhentilah daripada membincangkannya lagi dan mintalah diri.

(e) Kurangkan senarai tugas anda – Semak kembali jadual anda, tanggungjawab dan tugasan harian. Sekiranya anda mendapati ianya terlalu banyak, bezakan pula antara ‘harus’ ataupun ’mesti’. Letakkan tugas yang tidak berapa pentingitu ke tempat yang paling bawah ataupun padam terus secara keseluruhannya.

LANGKAH KEDUA [Ubah Situasi]

Sekiranya anda tidak dapat mengubah situasi tekanan tersebut, cubalah untuk mengubahnya. Hitungkan apakah perubahan yang anda boleh lakukan untuk mengelakkan masalah ini di masa akan datang.

(a) Nyatakan dan luahkan daripada memendam perasaan – Sekiranya seseorang atau sesuatu itu memberi gangguan kepada anda, beritahu dan luahkan ia dalam keadaaan terbuka dan secara hormat. Andainya anda tidak menyuarakannya, kemarahan akan terjadi dan perkara tersebut akan berulang kembali.

(b) Sanggup berkompromi – Apabila anda meminta seseorang itu untuk mengubah tingkahlakunya, bersedialah untuk melakukan perkara yang sama.

(c) Mengurus masa dengan baik – Pengurusan masa yang lemah akan menyebabkan keadaan menjadi lebih buruk. Sekiranya anda mempunyai masa yang lapang tetapi menyiapkan sesuatu tugas itu apabila masa telah menjadi sempit, ini menyukarkan anda untuk bertenang dan memberi tumpuan. Tetapi jika anda membuat perancangan yang teliti anda akan dapat mengelakkan tekanan tersebut.

LANGKAH KETIGA [ Menerima perkara yang anda tidak boleh ubah ]

Sesetengah perkara tidak mugkin dapat diubah. Anda tidak mungkin dapat mengubah atau menukar perkara yang memberi tekanan tersebut seperti kematian insan tesayang, penyakit yang serius dan sebagainya. Dalam perkara begini, cara terbaik ialah anda menerimanya dengan pemikiran terbuka. Pada permulaan memang agak sukar tetapi kelamaan anda akan biasa dengannya.
                                                                   
(a) Jangan cuba untuk mengawal perkara yang tidak boleh dikawal - Banyak perkara di dalam dunia ini diluar kawalan kita terutama sekali tabiat dan tingkahlaku manusia. Daripada anda tertekan dengan mereka, adalah lebih baik anda tumpu kepada perkara yang anda boleh kawal seperti anda memilih cara untuk bertindak dalam mengatasi masalah.

(b) Berkongsi perasaan anda – Berbuallah dengan sahabat yang boleh dipercayai ataupun membuat temujanji dengan pakar terapi. Luahkan apa yang sedang anda alami sekalipun anda tidak dapat mengubah situasi tekanan tersebut.

(c) Belajarlah untuk memaafkan – Terimalah kenyataan bahawa kehidupan ini tiada yang sempurna dan manusia selalu melakukan kesilapan. Lupakan segala kemarahan dan kekcewaan. Bebaskanlah dirimu daripada perasaan negatif dengan memaafkan.

LANGKAH KEEMPAT [ Hadapilah Tekanan ]

Sekiranya anda tidak dpat mengubah perkara atau keadaan yang memberi tekanan tersebut, ubahlah diri anda.

(a)   Bingkaikan permasalahan – Cubalah untuk melihat tekanan itu dari sudut perspektif yang positif. Seperti ketika anda terperangkap dalam kesesakan lalulintas, jadikanlah ianya satu peluang untuk anda bersendirian seketika, mendengar lagu kegemaran dan nikmati indahnya masa bersendiri.

(b)    Perbaiki tahap anda – Kesempurnaan adalah perkara utama untuk mengelakkan tekanan.   Janganlah terlalu mengharapkan kesempurnaan sehingga menyebabkan tekanan dan seterusnya berakhir dengan kegagalan. Anggarlah tahap kemampuan anda yang sesuai untuk anda dan orang lain.

tadi saya nyatakan cara-cara atasi stress yang mungkin dari segi teori, apa kata kita cuba pulak 1 teknik untuk atasi stress dari segi pendekatatan iaitu 'emotional freedom tecnique"..mari kita saksikan dan kalau nak mencuba apa salahnya.

video

Antara kawasan-kawasan yang ditekankan dalam video diatas adalah secara ringkasnya dan kebiasaanya kita akan menyebutnya sebut sebagai titik stress . untuk lebih jelas kita boleh tgk gambar dibawah...

SENYUMMMM......


Rahsia di sebalik senyuman

1. Para saintis mendapati senyum dan ketawa merupakan satu senaman berbentuk jogging dalaman di mana dapat merangsang seluruh tubuh dan mampu memberi manfaat berguna kepada sistem saraf otak dan juga hormon-hormon.

2. Pengkaji dan pengamal barat percaya dengan memulakan hari dengan senyuman bukan sahaja berupayamenceriakan hidup anda tetapi memberi banyak kebaikan kepada kesihatan. Apabila kita tersenyum, badan turut 'tersenyum' dan menganggap kita gembira. Kajian menunjukkan senyuman memperlahankan aliran darah yang melalui sinus ke otak.

3. Apabila darah yang 'sudah sejuk' ini sampai ke hipotalamus (bahagian yang mengawal suhu badan dan emosi) ia menghasilkan kesan 'gembira'. Selain itu, apabila kita tersenyum, kita hanya menggunakan 17 otot muka berbanding 43 ketika mengerutkan dahi.

4. Senyuman bukan sekadar reaksi gerak muka, tetapi turut mempunyai kaitan dengan penghasilan endorphin dalam otak yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi menjadikan seseorang itu rasa lebih selesa dengan diri sendiri.

5. Kajian menunjukkan individu yang ketawa 100 kali dalam tempoh 24 jam mendapat manfaat kardiovaskular sama seperti bersenam 10 minit. Hal ini terjadi kerana apabila kita ketawa, tekanan darah dan kadar dengupan jantung meningkat. Kemudian kedua-dua kadar ini akan turun iaitu lebih rendah daripada paras sebelum anda ketawa.

6. Anda juga perlu sedar bahawa kanak-kanak lebih banyak ketawa dari orang dewasa. Kanak-kanak berumur antara empat hingga enam tahun ketawa 400 kali sehari berbanding hanya 15 kali sehari di kalangan orang dewasa. Jesteru tidak hairan jika orang dewasa lebih mudah diserang penyakit serta mengalami masalah tekanan dan kemurungan.

7. Kajian yang dibuat oleh sekumpulan saintis dari Universiti Pusat Perubatan California menjelaskan terdapat dua jenis 'stress' iaitu stress yang baik dan stress yang tidak baik. Senyum dan ketawa dikategorikan sebagai stress yang baik. Stress yang tidak baik akan memberi tekanan kepada sistem ketahanan badan.

8. Dalam kajian di atas, dua kumpulan orang dewasa telah digunakan sebagai eksperimen. Kumpulan pertama dipertontonkan cerita-cerita lucu manakala kumpulan kedua diletakkan disebuah bilik tanpa berbuat apa-apa. Sampel darah diambil 10 minit sebelum dan selepas kajian dibuat. Dari keputusan sampel darah tersebut, kumpulan pertama didapati peningkatan hormon semakin baik seperti hormon 'endorphins' dan hormon 'neurotransmitters' dan penurunan tahap hormon stress 'cortisol' dan 'adrenaline' .

9. Ketika kita ketawa, sel pembunuh tumor dan virus semulajadi dalam badan akan bertambah selaras dengan pertambahan Gamma-inteferon (protein melawan penyakit), sel T (yang penting untuk sistem pertahanan badan) dan sel B (yang menghasilkan antibodi melawan penyakit).

10. Senyuman juga mampu merendahkan tekanan darah, menambah kemasukan oksigen dalam darah dan ini secara tidak langsung merangsang proses penyembuhan. Banyak kajian terbukti bahawa tekanan emosi seperti kemurungan, kemarahan atau keresahan mempunyai kaitan dengan sakit jantung.

11. Senyuman yang diakhiri dengan ketawa mengaktifkan kimia badan dan secara tidak langsung merendahkan risiko penyakit jantung, tekanan darah tinggi, strok, atritis dan ulser. Pusat Perubatan Universiti Maryland menjalankan kajian ke atas 300 responden dan mendapati 40 peratus orang yang mengidap penyakit jantung kurang ketawa berbanding orang yang sihat.

12. Senyuman dan ketawa antara senaman yang baik kerana ia membabitkan diafragma, abdomen, sistem pernafasan, muka, kaki dan otot belakang badan. Ketawa 'mengurut' organ dalam abdomen dan menguatkan otot abdomen, merangsang kedua-dua belah otak dan meningkatkan keupayaan untuk belajar. Ia melegakan ketegangan otot dan tekanan psikologi; membuatkan otak lebih peka serta bersedia menerima maklumat baru.

13. Ketawa juga dikatakan mampu memperbaiki fungsi usus, sekali gus meningkatkan pencernaan dan penyerapan nutrient dalam badan. Ada juga yang percaya ketawa boleh membakar kalori seperti kita bersenam beberapa minit.

14. Selain memberi pelbagai kebaikan kepada tubuh, dalam ajaran Islam sendiri mengatakan senyum itu satu sedekah. Senyum mampu menjadi penawar pada penyakit rohani yang kronik. Senyum tidak perlu modal, *****a sekelumit rasa ikhlas yang bisa memaniskan senyuman itu. Senyuman yang dilemparkan mampu menyerikan hari insan lain. Mungkin juga mampu menyejukkan hati yang sedang marah atau mampu juga untuk memulakan sesebuah ikatan.

15. Pujangga menyebut :
" SENYUM ITU KELOPAK. KETAWA ITU BUNGA YANG SEMPURNA KEMBANGNYA".

Birthday - Colour Nature

December 23rd - January 1st Red
January 2nd - January 11th Orange
January 12th - January 24th Yellow
January 25th - February 3 Pink
February 4th - February 8th Blue
February 9th - February 18th Green
February 19th - February 28th Brown
March1st - Match 10th Aqua
March 11 - March 20th Lime
March 21 satu Black
March 22 nd - March 31st Purple
April 1st - April 10th Navy
April 11th - April 20th Silver
April 21st - April 30th White
May 2nd - May 14th Blue
May 15th - May 24th Gold
May 25th - June 3rd Cream
June 4th - June13th Gray
June 14 - June 23rd Maroon
June 24th Gray
June 25 - July 4th Red
July 5th - July 14th Orange
July 15th - July 25 tahu Yellow
July 26th - August 4 tahu Pink
August 5th - August 13th Blue
August 14th - August 23rd Green
August 24 - September 2nd Brown
September 3rd - September12th Aqua
September 13th - September 22nd Lime
September 23rd Olive
September 24th - October 3rd Purple
October 4th - October 13th Nave
October 14th - October 23rd Silver
October 24 - November 11th White
November 12th - November 21st Gold
November 22nd - December1st Cream
December 2nd - December11th Gray
December 12th - December 21st Maroon
December 22nd Teal



RED
Cute and lovable type, you are picky but always in love ... and liked to be loved. Fresh and cheerful, but can be "moody" at times. Capable with people,
nice, soft, and that can love you for the way you are. Likes people that are easy to talk to, and can make you feel comfortable.

CREAM
Competitive and sportive. Don't like losing and always cheerful! You are trustworthy, and very out-going. You choose love carefully, and don't fall in love easily. But once you find the right one, you don't let go for a long long time.

TEAL
You are mostly interested in your looks. And have high standards in picking love. You think and make a solution precisely, and hardly make stupid mistakes. You like to lead, and is easy for you to make new friends.

GREY
You are attractive, and active. You never hide your feelings, and
express everything that's inside. But can be selfish at times. You want to be noticed, and don't like to be treated unequally. You can brighten up people's day. You know what to say at the right time, and you have a good sense of humor.

GREEN
You get along well with new people. You are not really a shy person, but sometimes you can hurt people's feelings by your words... You like to be loved and noticed by your lover, but mostly you are single, waiting for the right person.

GOLD
You know what's right and what's wrong. You are cheerful and out going. It's hard for you to find the one you want, but once you find the right person, you won't be able to fall in love again for a long time.

PINK
You are always trying your best in everything, and like to help and care for other people. But you are not easily satisfied. You have negative thoughts, and you look for romantic love like in a fairytale.

YELLOW
You are sweet and innocent. Trusted by many people, and have a strong leadership towards relationships. You make good decision and make the right choice at the right time. And always dreaming of romantic relationship.

MAROON
You are intelligent, and know what's right. You like to take things go your way, which can sometimes cause trouble or not thinking about other people's feelings. But you are patient when it comes to love... Once you get a hold of the right person, it's hard for you to find a better love.

ORANGE
You are responsible for your own actions, and you know how to treat people. You always have goals to reach, and are competitive. When it comes to friendship, you find it hard to trust someone, but once you find the right friend, you trust them for ever.

PURPLE
You are mysterious, never selfish and get interested in things easily. Your day can be sad or happy depending on your mood. You are popular between friends but you can act stupid at times, and forget things easily. You go for person that's trustworthy.

LIME
You are calm, but easily stressed out. You get jealous easily, and
complain over little things. You can't get stuck into one thing, but you have a capable personality for everyone to trust you and like you.

SILVER
You are imaginative and shy, but you like trying new things. You like to challenge yourself. You learn things easily, and like "Hard to get". Your love life is normally hard and confusing.

WHITE
You dream and have goals in your life. You get jealous easily and you don't react to things easily. You are different and sometimes thought highly by others.

OLIVE
You are warm and light hearted. You seem to flow well with friends and family. You don't like violence and know what's right. You are kind and cheerful, but don't envy other people easily.

BROWN
You are active and sportive. It's hard for other people to become close with you, but you fall in love easily. But once you find out you can't get something, you give up and let go easily as well.

BLUE
You have low self-esteem, and very picky. You are artistic and like to fall in love, but you let your love pass by, by loving with your mind, not your heart.

NAVY
You are attractive, and love your life. You have a strong feeling
towards everything. And very easily distracted. Once you get angry at someone, it's hard for you to forgive them.

AQUA
Your feelings change suddenly and easily. You are always lonely, and like travelling. You are truthful, but listen and believe other people too easily. It's hard to find love for you, and you get lost in love easily. Sometimes you get hurt by love.

BLACK
You are challenging, and have the "guts". But you don't like changes in your life. And once you make a decision, you keep it that way for a long time.
Your love life is also challenging, and different.

ORANGE
You are responsible for your own actions, and you know how to treat people. You always have goals to reach, and are competitive. When it comes to friendship, you find it hard to trust someone, but once you find the right friend, you trust them for ever

MeNgAPa MaNuSiA BeRuBaH............

kadang2 dalam hidup niee manusia jadi jahat bukan sbb dia nak jadi mcm tu. contohnya manusia jadi jahat disebabkan keadaan. bila cakap hal ni, saya teringat satu cerita kat tv dulu.saya yakin dan percaya ramai yang tgk cita niii.apa namanya tajuk tu....???..ha ingat dah. tajuk cita tu "chinta"..yang dimainkan di tv3 tak lama dulu yang dilakoni oleh fasha sanda dengan watak sebagai "chinta". sapa yang tak ingat cita nie atau tak pernah tengok, rajin-rajinkan diri buka portal tv3.dalam tu ada cita nie..chinta pada asalnya gadis yang baik.tapi bila dugaan demi dugaan datang menimpa diri dia "ibarat jatuh tangga ditimpa tangga" akhirnya dia berubah perwatakan dari baik kepada perwatakan yg liar...sebab apa dia jadi mcm tuuuu?? hahhh...sebab dia berubah nielah saya cuba nak ketengahkan..
.
Berdasarkan apa yang saya faham tentang cita tu, dia berubah sebab dia dah hilang kepercayaan kepada maha pencipta..dia cakap (chinta).. "kenapa dia perlu jadi baikkk..sedangkan tuhan tak sayang dekat dia.asyik bagi dia dengan dugaan yang berat....lebih baik aku jadi jahat".hahh lebih kurang mcm tu lahh...

Jadi..jika kita berada dengan individu2 yang mengalami situasi yang lebih kurang sama dengan kisah chinta nii...saya nasihatkan supaya kita dekatkan diri kita dgn individu tersebut supaya kita dapat bimbing atau sekurang-kurangnya jadi tempat dia curahkan apa yang dia rasa  agar dia tidak hilang pedoman dan akhirnya akan pilih jalan yang menyesatkan hidup dia....ataupun kalau kita rasa tak mampu lakukan sendiri, bawalah dia berjumpa dengan orang sepatutnya...contohnyaaa kaunselor .. sekian renungan untuk kali niiieee.

WaRnA Dan KeGuNaAnNyA


Melalui satu pembacaan, rupa-rupanya warna dapat mengurangkan atau menghilangkan beberapa penyakit dimana kita selalu mengalaminya...

 
WARNA MERAH
MENGHILANGKAN MASALAH SAKIT KEPALA
Kajian mendapati bahawa warna merah dapat membantu untuk mengurangkan rasa sakit kepala. Oleh itu jika anda mengalaminya, letakkan tuala lembab berwarna merah diatas mata anda. Ia mampu meningkatkan peredaran dan melonjakkan adrenalin.

WARNA BIRU
MENGURANGKAN TEKANAN DITEMPAT KERJA
Anda rasa tertekan? Cuba fokuskan mata anda kepada sesuatu yang berwarna biru. Ia berupaya meransangkan suasana tenang dan ianya dapat mengurangkan tekanan darah.
Cuba ubah screen saver komputer anda kepada warna-warna yang dapat membuatkan anda merasa tenang dan mengurangkan rasa tegang.

WARNA MERAH JAMBU
MENGELAKKAN INSOMNIA
Jika anda mengalami masalah sukar untuk tidur yang selesa diwaktu malam, apa kata anda mencuba petua ini. Hiasi bilik tidur anda dengan warna merah jambu. Kajian mendapati bahawa warna ini mampu mewujudkan suasana santai dan selesa. Suasana yang romantik...

WARNA JINGGA
 CERIAKAN MOOD ANDA 
Apabila anda merasa murung atau cuba untuk mengembalikan tenaga anda, cuba sesuatu yg berwarna jingga.
Insyaallah, pasti mood anda akan berubah.

WARNA HIJAU
 LENYAPKAN KELETIHAN
Terdapat pendapat yang mengatakan bahawa warna hijau mempunyai kesan positif dalam sistem imunisasi selain dapat menggalakkan suasana harmoni dalam badan.

7 FORMULA INDIVIDU CEMERLANG.....

  1. KeNaLi KeKuAtAn DaN PoNtEnSi DiRi AnDa.
  2. MeMuNcULkAn KeTaKwAaN.
  3. MeNiNgKaTkAn ILmu.
  4. MeMiliKi WaWaSaN Dan TuJuAn HiDuP.
  5. MeMeLiHaRa AmAnAh.
  6. BeRfiKiRaN PoSiTiF.
  7. MeNyAnTuNi MaNuSiA.
Mudah-mudahan dgn  7 tip tersebut kita semua dapat menjadi insan yang cemerlang utk kehidupan di dunia  & di akhirat.
SeLaMaT BeRaMaL.....

TiP BiJaK MeNeRiMa KriTiKaN

  1.  Menerima kritikan tersebut dari sudut yang positif..
  2.  Ubah cara berfikir. Jangan sekali-kali menganggap kritikan tersebut sebagai isyarat anda gagal dan        menakutkan.
  3. memberi kemaafan terhadap pengkritik.
  4. Bertenang dan berfikir sewaktu orang memberi kritikan.Jangan mudah melatah.
  5. Jadikan kritikan tersebut sebagai idea untuk bertindak dan muhasabah diri.

KRITIKAN.......

sebagai manusia biasa kritikan terhadap diri kita adalah penting.!!!!.tetapi dengan syarat kita memandang kritikan tersebut dari sudut yang positif....kepentingan yang dimaksudkan adalah supaya kita dapat memperbaiki kelemahan yang kita ada agar kita mampu menghasilkan sesuatu dengan lebih baik pada masa akan datang...