MeNgAPa MaNuSiA BeRuBaH............

kadang2 dalam hidup niee manusia jadi jahat bukan sbb dia nak jadi mcm tu. contohnya manusia jadi jahat disebabkan keadaan. bila cakap hal ni, saya teringat satu cerita kat tv dulu.saya yakin dan percaya ramai yang tgk cita niii.apa namanya tajuk tu....???..ha ingat dah. tajuk cita tu "chinta"..yang dimainkan di tv3 tak lama dulu yang dilakoni oleh fasha sanda dengan watak sebagai "chinta". sapa yang tak ingat cita nie atau tak pernah tengok, rajin-rajinkan diri buka portal tv3.dalam tu ada cita nie..chinta pada asalnya gadis yang baik.tapi bila dugaan demi dugaan datang menimpa diri dia "ibarat jatuh tangga ditimpa tangga" akhirnya dia berubah perwatakan dari baik kepada perwatakan yg liar...sebab apa dia jadi mcm tuuuu?? hahhh...sebab dia berubah nielah saya cuba nak ketengahkan..
.
Berdasarkan apa yang saya faham tentang cita tu, dia berubah sebab dia dah hilang kepercayaan kepada maha pencipta..dia cakap (chinta).. "kenapa dia perlu jadi baikkk..sedangkan tuhan tak sayang dekat dia.asyik bagi dia dengan dugaan yang berat....lebih baik aku jadi jahat".hahh lebih kurang mcm tu lahh...

Jadi..jika kita berada dengan individu2 yang mengalami situasi yang lebih kurang sama dengan kisah chinta nii...saya nasihatkan supaya kita dekatkan diri kita dgn individu tersebut supaya kita dapat bimbing atau sekurang-kurangnya jadi tempat dia curahkan apa yang dia rasa  agar dia tidak hilang pedoman dan akhirnya akan pilih jalan yang menyesatkan hidup dia....ataupun kalau kita rasa tak mampu lakukan sendiri, bawalah dia berjumpa dengan orang sepatutnya...contohnyaaa kaunselor .. sekian renungan untuk kali niiieee.

0 comments: